19 september 2024, 09:00

Bomen gecontroleerd: merendeel is veilig, minder te kappen

Dit jaar zijn de bomen waarvan de gemeente eigenaar is weer gecontroleerd. Het merendeel van de bomen is veilig. We hoeven een stuk minder bomen te kappen dan vorig jaar.

Als gemeente zijn we wettelijk verplicht onze bomen regelmatig te controleren op veiligheid. Als bomen een verhoogd risico hebben, worden ze gesnoeid. We halen vooral grof dood hout en overbelaste takken weg.

Helaas moeten verschillende bomen gekapt worden. Dit is jammer, maar noodzakelijk. Vaak zijn dit zieke bomen die een gevaar zijn voor de woon- en leefomgeving. Dit risico kan en wil de gemeente niet lopen.
De kapwerkzaamheden worden in het najaar uitgevoerd. De nieuwe bomen worden in het plantseizoen, tussen november en maart, aangeplant. Bij gebruik van een hoogwerker worden er soms tijdelijk straten afgezet.

Vorig jaar zijn in heel Ridderkerk 130 bomen gekapt. Dit jaar zijn dat er maar 96. De gekapte bomen worden waar mogelijk gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Soms is er te weinig groeiruimte is op dezelfde plek. Dan planten wij bomen aan in de directe omgeving of ergens anders in de gemeente.

Met het kappen van zieke bomen en het herplanten van ‘nieuwe’ bomen, houden we Ridderkerk niet alleen veilig, maar bovenal groen. Bekijk de kaart met de te kappen en herplanten bomen of de lijst met de locaties onderaan deze pagina.

Meer informatie

Heeft u vragen over de werkzaamheden? Neem dan contact op met Klaas Lugies via (0180) 451 234.

Locaties

Hieronder vindt u een overzicht van de te kappen bomen.

Locaties vergunningplichtige bomen (63 bomen)

• Beukenhof
  • Vlasstraat
  • Vlietlaan