Het voorstel is om het monument bij het water in het parkje aan de Coosje Ayalstraat te plaatsen.

Toewerken naar Moluks monument in 2026

In Ridderkerk komt in 2026 een monument ter ere van het feit dat 75 jaar geleden Molukkers in Nederland, en dus ook in Ridderkerk, kwamen wonen.

Er zijn verschillende bijeenkomsten georganiseerd waarin samen met de Molukse gemeenschap een advies voor het monument is opgesteld. Een van de wensen is dat het monument alle Ridderkerkers aanspreekt. Er is ook al een plaats bedacht: het voorstel is om het monument bij het water in het parkje aan de Coosje Ayalstraat te plaatsen.

Kunstenaar werven

Er is een commissie samengesteld met voornamelijk Molukse inwoners, die zich nu gaat buigen over het werven van een kunstenaar voor het maken van het monument. De kunstenaar dient uit de Molukse gemeenschap te komen of affiniteit met de Molukse cultuur te hebben.

Meer informatie

Kijk op de pagina Moluks monument voor meer informatie over het advies, de achtergrond van dit monument en de eisen voor kunstenaars.