Burgemeester Oosterwijk met een aantal Ridderkerkers die het Nederlanderschap kregen.

Welkom voor nieuwe Nederlanders

Op maandag 16 september kreeg weer een aantal Ridderkerkers het Nederlanderschap. Dat gebeurde tijdens een naturalisatieceremonie in de trouwzaal van het gemeentehuis.

De naturalisatieceremonie is het laatste onderdeel om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. Het is een plechtige bijeenkomst, want de nieuwe Nederlanders leggen tegenover burgemeester Marco Oosterwijk de ‘verklaring van verbondenheid’ af, door het zweren van de eed of het uitspreken van de belofte.

Verbonden

In een toespraak ging burgemeester Oosterwijk in op de betekenis van de Nederlandse nationaliteit. Door hun naturalisatie laten de ‘nieuwe Nederlanders’ zien dat zij verbonden zijn met de Nederlandse maatschappij, en de rechten en plichten die daar bij horen. Hij nodigde hen nadrukkelijk uit om mee te doen in de Ridderkerkse samenleving: “Want samen maken we Ridderkerk.”

De ceremonie werd afgesloten met de uitreiking van een document waarop staat dat de betrokkenen het Nederlanderschap hebben verkregen.